2n. ITINERARI SUMMEM: "Com és que no fa el mateix temps a Caldes que a altres llocs del món?"

  L'alumnat de 2n ha realitzat el seu quart itinerari.




Presentació

Per tal de començar l'itinerari les mestres ens van donar unes imatges de coses relacionades amb el temps, els climes, les temperatures…  A partir d'aquestes, ens hem fet la pregunta què creiem que començaríem a investigar.


Com és el món?

En gran grup, ens vam plantejar les següents preguntes:

- A on podem viatjar?
- Com és el món?
- Com està organitzat?

A partir d'aquestes preguntes, hem començat a buscar informació. Ho hem realitzat amb els grups cooperatius. Per tal de recercar i buscar la informació ho hem fet a través de les tauletes. Seguidament, hem anat apuntant tot el que anàvem aprenent i finalment hem fet una posada en comú amb tota la classe.

Vam descobrir que el planeta Terra hi ha 6 continents i oceans. 


Tots els continents són iguals? Tenen les mateixes condicions? Tenen els mateixos hàbitats?

A través dels grups cooperatius hem seguit cercant més informació sobre els continents a través dels IPADS. En un primer moment van resoldre que tots els continents són diferents: tenen extensions i nombre de població variats.  
Però, seguint amb la recerca, també es van adonar que a cada continent hi abundaven tipus d'habitats diferents. Vam descobrir que n'hi havia 7 de diferents: muntanyes, platges, desert, selva, sabana, glacials i boscos. 
De tota aquesta informació, vam omplir unes graelles realitzant la tècnica cooperativa de lectura compartida. 

Què són els fenòmens meteorològics? Quins tipus hi ha?

Després d'haver treballat molt sobre com està organitzat el planeta Terra, les mestres de segon ens han proposat tres preguntes més:

- Què és el temps meteorològic?
- Quins tipus hi ha?
- Poden canviar?

A partir d'aquí, en gran grup, vam fer una conversa i un llistat de fenòmens que coneixíem a la pissarra. 

Les mestres, per complicar-nos una mica, ens vam fer una proposta: De tots els fenòmens que havíem comentat i proposat, pensar com es deien en anglès. I, per fer-ho, vam realitzar l’estructura cooperativa de llapis al mig.

Com ho vam fer?
Es tractava que cada grup cooperatiu teníem un full de pauta. La mestra ens deia el tipus de temps en català i tots els membres de l’equip cooperatiu pensàvem com es deia en anglès. El/la company/a que ho sabia i estava segur ho escrivia al full i, entre tots, revisàvem.
Per acabar i poder comprovar que ho teníem bé, vam fer una posada en comú i vam visualitzar uns vídeos per poder-ho corregir.

Sempre fa el mateix temps a tot arreu?

En gran grup, les mestres ens van plantejar: "Si sempre fa el mateix temps a tot arreu del món?"

Tot seguit, vam realitzar un petit experiment visual. Aquest, consistia a col·locar una bola del món (un pèl inclinada) i a l’altre costat una llanterna o lot. Vam apagar els llums i ens van deixar observar. Seguidament ens van fer preguntes:
- A totes les zones hi arriba la llum?
- Quina és la zona que hi arriba més llum?
- Quina menys?

També, anàvem girant la bola del món i fent més preguntes:
- Quan girem, canvia alguna cosa?
- Creieu que pot afectar en alguna cosa?


Gràcies a aquesta visualització vam poder entendre que el sol no sempre arriba de la mateixa manera a tots els llocs del món. I, per tant, l’escalfor també és diferent arreu del món. És a dir, que no a tot el món pot fer la mateixa temperatura ni temps.

Les 3 zones climàtiques

Seguidament, per grups cooperatius, a través dels IPADS, hem buscat informació sobre què és el clima i quines són les zones hi ha el món. Per tal de plasmar tot el que havien après, van resoldre un esquema conceptual


Què hem après? Lapbook!

Després d’aprendre moltes coses sobre el clima hem elaborat un "lapbook" per tal de plasmat tot el que hem treballat.


Què és el canvi climàtic?

Les mestres ens han mostrat unes notícies en format vídeo que parlaven sobre "el canvi climàtic" i on ens explicaven coses que estan passant arreu de tot el món per culpa d'aquest fet. A partir d'aquí ens hem posat a investigar què volia dir i que significava. 

Per acabar hem fet una reflexió sobre el que està passant i hem fet propostes per si nosaltres podem fer algunes accions per canviar-ho.



Comentaris