Durant aquests primers mesos, hem estat treballant diversos continguts relacionats amb el medi natural i social, com ara els tipus de paisatges, les cadenes alimentàries i la classificació dels animals segons el seu tipus d'alimentació. Tot això s'ha fet a través d'un itinerari basat en la pregunta: Per què els porcs senglars s'apropen als nuclis urbans?
El treball va començar amb la formació de grups cooperatius, on els membres de cada equip van definir els seus càrrecs. Un cop establerts els rols, cada grup va escollir un nom i va dissenyar una portada atractiva per al seu dossier grupal, on van anar recollint totes les fitxes i la informació necessària per al projecte.
A continuació, van visualitzar vídeos sobre diferents paisatges de Catalunya per aprendre a identificar els tres tipus principals de paisatge: muntanya, plana i costa. A partir d’aquests vídeos, van completar fitxes de comprensió i van observar els elements naturals característics de cada tipus de paisatge. Després, van dibuixar un paisatge de muntanya, un de plana i un de costa, incloent-hi els elements que hi apareixien.
També van estudiar què és un riu, les seves parts i els llocs per on passa. Aquesta teoria la van treballar mitjançant un vídeo informatiu i després van contestar una fitxa amb la tècnica del "llapis al mig", que van compartir en una posada en comú.
Un cop van dominar els tipus de paisatge, van començar a introduir-se en el concepte d'ecosistema. Es van plantejar quins elements comuns havien de compartir els tres paisatges per permetre-hi la vida dels éssers vius. Van descobrir que aquests elements comuns són el sol, la terra, l’aigua i l’aire.
També van aprendre a classificar els éssers vius segons el seu tipus d’alimentació mitjançant vídeos i activitats en grup. Van identificar tres grans categories: productors, descomponedors i consumidors, i van aprendre a crear cadenes alimentàries per representar els ecosistemes.
En el procés, vam identificar quin és l'ecosistema ideal per als porcs senglars i vam analitzar les causes per les quals aquests animals s’apropen cada vegada més als nuclis urbans.
Finalment, la producció del projecte va consistir en la creació d'una maqueta d’un ecosistema escollit pels mateixos alumnes. Van haver d’organitzar els elements del medi físic triat i els éssers vius, tenint en compte les cadenes alimentàries i les interrelacions dins d’aquest ecosistema.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada