3r. Com podem crear una empresa?

Al llarg d’aquest curs, hem estat treballant l’itinerari “Com podem crear una empresa?”. Aquesta proposta va néixer perquè ens vam adonar que hi havia moltes coses a la classe que es podrien millorar o renovar.

Per començar, vam fer una pluja d’idees a la pissarra amb tot el que volíem canviar. Un cop vam acabar, vam reflexionar sobre com podríem portar a terme totes aquestes millores.

Vam decidir explicar-ho tot a l’Ascensi i li vam redactar un correu amb les nostres propostes. Quan el va llegir, va venir a parlar amb nosaltres i ens va dir que estava d’acord amb tot el que li havíem plantejat, però que per fer tants canvis caldria aconseguir diners. Així que ens vam preguntar: com podríem guanyar diners?

Després de debatre i informar-nos sobre diverses maneres d’obtenir ingressos, vam arribar a la conclusió que la millor opció era crear una empresa.

Ens vam documentar sobre diferents tipus d’empresa i vam descobrir que existien les societats i les cooperatives. La societat és una empresa on hi ha una persona al capdavant que pren totes les decisions i aporta els diners, mentre que la cooperativa és un model en què tots els membres tenen la mateixa responsabilitat i decideixen conjuntament, compartint també l’aportació econòmica. Després de valorar-ho, vam votar i la majoria va triar formar una cooperativa.

Amb aquesta decisió presa, vam redactar els estatuts de la cooperativa. Els secretaris els van llegir en veu alta i, un cop aprovats, tothom els va signar. També vam investigar quins càrrecs hi havia dins l’empresa: presidència, vicepresidència, secretaria, producció, vendes, compres, tresoreria i comunicació. Tothom es va repartir les responsabilitats i va explicar davant la classe per què volia ocupar aquell càrrec. Un cop definits els rols, vam crear un organigrama que vam penjar a l’aula perquè quedés clar qui feia què.

Amb l’equip format, vam passar a decidir el nom de l’empresa, el logotip i el producte que vendríem. Cada alumne va proposar un nom i un logotip, i després ho vam votar. Els més votats van ser els escollits. Pel que fa al producte, cada alumne va crear un prototip de manualitat i el va presentar a la classe. Després de veure’ls tots, vam votar el producte final. Els resultats van ser:

  • 3r A: Punts de llibre

  • 3r B: Objectes diversos

  • 3r C: Clauers

A mesura que l’empresa anava avançant, vam fer actes de totes les reunions, que redactaven els secretaris, per tenir-ne un registre.

Els tresorers van calcular quants diners necessitàvem per comprar el material per a les manualitats. Es va decidir que cada alumne aportaria 2€. Quan vam tenir tots els diners, els encarregats de compres es van repartir la feina i van anar a adquirir el material necessari. Un cop sabíem el cost exacte, els tresorers van fer els càlculs i van establir el preu de venda dels productes.

Quan vam començar la producció, els secretaris van redactar una sol·licitud per demanar una parada al mercat setmanal de Caldes. Al cap de pocs dies, ens van confirmar que la teníem assignada per al dimarts 3 de juny.

Amb tots els productes acabats, va arribar el gran dia! El dimarts 3 de juny, ens vam organitzar en grups de sis o set alumnes per fer torns de venda al mercat. En cada torn hi havia una persona encarregada de les vendes i de controlar els diners. Els responsables de comunicació van preparar cartells amb els preus perquè la gent sabés quant costaven les nostres manualitats.

Comentaris